Release image

Kommuniké från extra bolagsstämma i Speqta AB (publ) den 2 februari 2024

02 FEBRUARY 2024

Vid extra bolagsstämma i Speqta AB (publ), org.nr 556710-8757 (”Bolaget”) den 2 februari 2024 fattades bland annat följande beslut. För mer detaljerad information om innehållet i besluten hänvisas till kallelsen till extra bolagsstämman som tidigare har publicerats och finns tillgänglig på Bolagets hemsida, www.speqta.com.

Val av ny styrelseledamot

Det beslutades i enlighet med större aktieägares förslag att entlediga Lisa Gunnarsson på egen begäran samt att välja Fredrik Lindros till ny styrelseledamot för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Styrelsen består därmed av Johan Rutgersson, Mikael Lindblom, Anders Gustafsson, Christos Stavropoulos, Gustav Westman, Fredrik Lindros och Errol Koolmeister.

Vidare beslutades i enlighet med större aktieägares förslag att Fredrik Lindros ska erhålla arvode om 150 000 kronor på årsbasis. Arvodet ska justeras pro rata baserat på tiden från valet som styrelseledamot intill slutet av nästa årsstämma.

Ändring av bolagsordningen

Bolagsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om ändring av bolagsordningen såvitt avser aktiekapital och antal aktier (4 och 5 §§). Enligt den nya bolagsordningen ska Bolagets aktiekapital uppgå till lägst 120 000 000 kronor och högst 480 000 000 kronor och antalet aktier i Bolaget ska uppgå till lägst 24 000 000 och högst 96 000 000.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om emission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler

Bolagsstämman beslutade om bemyndigande för styrelsen att vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästkommande årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om emission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler mot kontant betalning och/eller med bestämmelse om apport eller kvittning eller eljest med villkor.

För emissioner som genomförs med stöd av detta bemyndigande ska vare sig aktiekapitalet eller antalet aktier som tillkommer, eller som kan tillkomma vid utnyttjande av emitterade teckningsoptioner och/eller konvertibler, kunna generera en utspädning överstigande 30 procent av aktiekapitalet och antalet aktier baserat på aktiekapitalet och antalet aktier i Bolaget vid den tidpunkt då bemyndigandet utnyttjas för första gången.

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 02 feb 2024, kl. 12:30 CET.

För mer information:
Johan Rutgersson
Styrelseordförande Speqta AB (publ)

Om Speqta:
Speqta är ett adtech-bolag som ger onlineannonsörer möjlighet att optimera sin marknadsföring med hjälp av data och AI. Bolagets SaaS-tjänst BrightBid (inkl Bidbrain) är ett verktyg för att ge kunderna bästa möjliga resultat och överbrygga olika annonsplattformar. Speqta är listat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm under namnet “speqt”. Redeye AB är bolagets Certified Adviser.